サルベから朝の続きと追加があったことのご報告です。
Fledgling Griffin 1W Common
Creature - Griffin
Landfall - Whenever a land enters the battlefield under your control, Fledgling Griffin gains flying until end of turn.
2/2
ナイス熊。キスキンの西風乗りのようにほぼ自軍のターンでしか飛び立たないと思いますが、2マナでパワー2、回避能力持ちはリミテッドに無くてはならない戦力です。
Perimeter Captain W Uncommon
Creature - Human Soldier
Defender
Whenever a creature you control with defender blocks, you may gain 2 life.
#16/145
0/4
固い・ウザイ・軽い。
クラーケンの雛のウザさはリミテッドでかなりのものです。コイツは奴と違って殴れはしませんが、ブロックすることでライフ回復します。無駄に殴りにくくなるのは迷惑この上ないです。隣にマキンディの盾の仲間なんかが居た日には…。
まあ、限定戦のナイスブロッカー止まりだとは思います。…アンコなのが救いです。
Veteran’s Reflexes W Common
Instant
Target creature gets +1/+1 until end of turn. Untap that creature.
これも限定戦でのナイスカード。寝ているはずの先制攻撃持ちが起きるだけでアドバンテージが取れそうです。一枚は忍ばせておいていいレベルでしょう。
AEther Tradewinds 2U Common
Instant
Return target permanent you control and target permanent you don’t control to their owner’s hand.
前に紹介したときと微妙に変わってますので再掲。対象がパーマネントなら色んな悪さが出来るかも知れません。
Enclave Elite 2U Common
Creature - Merfolk Soldier
Multikicker 1U
Islandwalk
Enclave Elite enters the battlefield with a +1/+1 counter on it for each time it was kicked.
2/2
青のマルチキッカー生物は島渡り。黒が沼渡りだったし、想定の範囲内でしょう。ちなみに画像の一番上の左上はこれ。
どこがエリートだ!、とか言っちゃダメですw。
Permafrost Trap 2UU Uncommon
Instant - Trap
If an opponent had a green creature enter the battlefield under his or her control this turn, you may pay U rather than pay Permafrost Trap’s mana cost.
Tap up to two target creatures. Those creatures don’t untap during their controller’s next untap step.
色は違いますが、「まばゆい光線」を双呪したような感じの罠。一応緑対策カードという位置づけのようです。
ただ、「まばゆい光線」のように構築でも使えるようなレベルのカードとは思えないので、限定戦で相手の色が緑なら少しラッキー、程度に使うのが正解な気がします。
ちなみに2つ目の画像の奴がコレらしいです。
Voyager Drake 3U Uncommon
Creature - Drake
Multikicker U
Flying
When Voyager Drake enters the battlefield, up to X target creatures gain flying until end of turn, where X is the number of times Voyager Drake was kicked.
#45/145
3/3
…はい?。
色々な意味で「過去のこのマナ域の生物に謝れ!」と言いたいドレイク。幻影獣、噛みつきドレイク、果ては空護りの観察者(しかもコイツはデメリット持ちのWシンボル)ですらリミテッドでは主役を張ったのに…。
自身がデメリットの無いシングルシンボル4マナ3/3飛行。そしてフィニッシュホールド足りえるマルチキック能力「みんな一緒に飛ぼうw」。言う事無いです。限定戦で青かったら入れましょう。
ちなみに、一番下の画像の奴です。
Dead Reckoning 1BB Common
Sorcery
You may put target creature card from your graveyard on top of your library.
If you do, Dead Reckoning deals damage equal to that card’s power to target creature.
ソーサリーながら墓地回収と生物除去を一枚でやってのけるコモン。
黒のダブルシンボル、回収もライブラリーのトップにではありますが、コレは強いです。限定戦で黒が濃いなら入れましょう。
Jagwasp Swarm 3B Common
Creature - Insect
Flying
3/2
黒い噛みつきドレイク。さすがに限定戦の主戦力でしょう。
Nemesis Trap 4BB Uncommon
Instant - Trap
If a white creature is attacking you, you may pay BB rather than pay Nemesis Trap’s mana cost.
Exile target creature, then put a token that is a copy of that creature onto the battlefield. Exile it at the beginning of the next end step.
#61/145
悪斬や白い攻撃的な生物に有効な黒除去…となるか?。
できればトリナクスにBBで使えれば良かったんですがね。これだと限定戦でが主戦場でしょうか。ただ、構築で使って相手のトリナクスをリムーブして血編みエルフをブロック→苗木ばら撒く、とか、ドラゴンリムーブとか出来れば祭でしょう。
Tomb Hex 2B Common
Instant
Target creature gets -2/-2 until end of turn.
Landfall - If a land entered the battlefield under your control this turn, that creature gets -4/-4 until end of turn instead.
今回の黒はコモン除去強いなぁ…。これも上陸できれば相手の主戦力級を簡単に落とせそうなのが良いです。上陸しなくても汎用除去。
Akoum Battlesinger 1R Common
Creature - Human Berserker Ally
Haste
Whenever Akoum Battlesinger or another Ally enters the battlefield under your control, you may have Ally creatures you control get +1/+0 until end of turn.
1/1
誘発能力が同盟者全員にパワー上昇ってのが良さそうなコモン。2マナでヘイスト持ちなのも限定戦での序盤の立ち回りに重宝しそうです。…目の前に居る百足はどうしようもないですが。
Claws of Valakut 1RR Common
Enchantment - Aura
Enchant creature
Enchanted creature gets +1/+0 for each Mountain you control and has first strike.
花崗岩の装着が色濃くなると先制攻撃まで付加するようで。もっともコレだろうが、花崗岩の装着だろうがRRは出るデッキに入れないと真価を発揮しないですから、上位互換カードと言っても過言じゃないでしょう。限定戦での赤単のようなデッキに期待です。
Goblin Roughrider 2R Common
Creature - Goblin Knight
3/2
ゴブリンの勇士のことは忘れない…。
ま、限定戦で赤い威嚇持ちや巨人をブロック相打ち取れるのは良いかも。どっちにしろ限定戦のデッキに入れても良い、というレベルのカードでしょう。
Quest for the Goblin Lord R Uncommon
Enchantment
Whenever a Goblin enters the battlefield under your control, you may put a quest counter on Quest for the Goblin Lord.
As long as Quest for the Goblin Lord has five or more counters on it, creatures you control get +2/+0.
一番上の画像の右上です。
とりあえずゴブリンの突撃や包囲攻撃の司令官と組み合わせると良いかもしれないカードです。
問題はそのカウンターが5個貯まらないとダメなところ。うーん、限定戦では用無しかも。
Tuktuk Scrapper 3R Uncommon
Creature - Goblin Artificer Ally
Whenever Tuktuk Scrapper or another Ally enters the battlefield under your control, you may destroy target artifact. If that artifact is put into a graveyard this way, Tuktuk Scrapper deals damage equal to the number of Allies you control to that artifact’s controller.
#94/145
2/2
構築よりも限定戦でのアンチ装備品カード。同盟者がみんなヴィリジアンのシャーマンもどきになるのはかなり良いです。しかも、先人達と違って光る「may」の文字。さすがに構築で使うには重いでしょうが、限定戦では山刀一本で勝負が決まったりするので、一枚差しておくと安心できそうです。
Feral Contest 3G Common
Sorcery
Put a +1/+1 counter on target creature you control. Another target creature must block it this turn if able.
挑発生物に一匹改造できるソーサリーだと思います(なんか英文が怪しい)。限定戦だと1:1以上の
交換になるように使いたいところですが、ちょっと重いかも。
Slingbow Trap 3G Uncommon
Instant - Trap
If a black creature with flying is attacking, you may pay G rather than pay Slingbow Trap’s mana cost.
Destroy target attacking creature with flying.
各色に用意された対抗色対策。緑にも1マナで使えそうなコレが配置されましたが…これ4マナで悪斬倒すスペルじゃないかな…とw。
もっとも攻撃生物にしか使えないのが悲しいですが、限定戦では除去れれば何でもOKです。相手が同系以外なら何かしらに当たるでしょうから入れて損は無いと思います。
Snapping Creeper 2G Common
Creature - Plant
Landfall - Whenever a land enters the battlefield under your control, Snapping Creeper gains vigilance until end of turn.
2/3
やったよ、母ちゃん、植物だよ!!w。
…まあ、地味です。限定戦では働いてくれるでしょう。上陸はおまけ程度で。…しかし、なんでジョラーガの吟遊詩人といい緑が警戒担当なんでしょう?。
Vastwood Animist 2G Uncommon
Creature - Elf Shaman Ally
T: Target land becomes a X/X Elemental creature until end of turn, where X is the number of Allies you control. It’s still a land.
1/1
同盟者が3匹も居れば強そうなカードですが…ちょっと微妙ですね。限定戦で同盟者デッキなら出番がありそうです。
Wrexial, the Risen Deep 3UUB Mythic
Legendary Creature - Kraken
Islandwalk, swampwalk
Whenever Wrexial, the Risen Deep deals combat damage to a player, you may cast target instant or sorcery card from that player’s graveyard without paying its mana cost. If that card would be
put into a graveyard this turn, exile it instead.
#120/145
5/8
このエキスパンションで全二枚あるマルチカラーカードのその2。要するに、例のワールドウェイクは精巧なフェイクだったと言うことです(WoridwakeをOrbで検索しても0でしたしね)。
相手を殴ることが成功したら、相手の墓地のインスタントやソーサリーを「ヨーグモスの意志(ただしマナ踏み倒し)」するクラーケン。
回避能力は島渡り・沼渡りのみなので限定戦のフィニッシャーというところが役回りとして適当でしょう。
Hammer of Ruin 2 Uncommon
Artifact - Equipment
Equipped creature gets +2/+0.
Whenever equipped creature deals combat damage to a player, you may destroy target equipment that player controls.
Equip 2
装備品壊し(が出来るかもしれない)の装備品。少なくとも矛槍なので、戦闘力の底上げに期待したいところです。さっきの同盟者よろしく相手の装備品の牽制になるのも〇。限定戦で使いたいところ。
Stirring Brush? Rare
Land
Stirring Brush enters the battlefield tapped.
T: Add G or W to your mana pool.
1GW: Until end of turn, Stirring Brush becomes a 3/4 green and white Elemental creature with reach. It’s still a land.
噂どおり白緑ミシュラ土地は到達持ちの3/4の模様。悪くは無いでしょう。
もうあと2枚(赤1緑1)ですかw。これは明日中には出ているかも知れませんね。
Fledgling Griffin 1W Common
Creature - Griffin
Landfall - Whenever a land enters the battlefield under your control, Fledgling Griffin gains flying until end of turn.
2/2
ナイス熊。キスキンの西風乗りのようにほぼ自軍のターンでしか飛び立たないと思いますが、2マナでパワー2、回避能力持ちはリミテッドに無くてはならない戦力です。
Perimeter Captain W Uncommon
Creature - Human Soldier
Defender
Whenever a creature you control with defender blocks, you may gain 2 life.
#16/145
0/4
固い・ウザイ・軽い。
クラーケンの雛のウザさはリミテッドでかなりのものです。コイツは奴と違って殴れはしませんが、ブロックすることでライフ回復します。無駄に殴りにくくなるのは迷惑この上ないです。隣にマキンディの盾の仲間なんかが居た日には…。
まあ、限定戦のナイスブロッカー止まりだとは思います。…アンコなのが救いです。
Veteran’s Reflexes W Common
Instant
Target creature gets +1/+1 until end of turn. Untap that creature.
これも限定戦でのナイスカード。寝ているはずの先制攻撃持ちが起きるだけでアドバンテージが取れそうです。一枚は忍ばせておいていいレベルでしょう。
AEther Tradewinds 2U Common
Instant
Return target permanent you control and target permanent you don’t control to their owner’s hand.
前に紹介したときと微妙に変わってますので再掲。対象がパーマネントなら色んな悪さが出来るかも知れません。
Enclave Elite 2U Common
Creature - Merfolk Soldier
Multikicker 1U
Islandwalk
Enclave Elite enters the battlefield with a +1/+1 counter on it for each time it was kicked.
2/2
青のマルチキッカー生物は島渡り。黒が沼渡りだったし、想定の範囲内でしょう。ちなみに画像の一番上の左上はこれ。
どこがエリートだ!、とか言っちゃダメですw。
Permafrost Trap 2UU Uncommon
Instant - Trap
If an opponent had a green creature enter the battlefield under his or her control this turn, you may pay U rather than pay Permafrost Trap’s mana cost.
Tap up to two target creatures. Those creatures don’t untap during their controller’s next untap step.
色は違いますが、「まばゆい光線」を双呪したような感じの罠。一応緑対策カードという位置づけのようです。
ただ、「まばゆい光線」のように構築でも使えるようなレベルのカードとは思えないので、限定戦で相手の色が緑なら少しラッキー、程度に使うのが正解な気がします。
ちなみに2つ目の画像の奴がコレらしいです。
Voyager Drake 3U Uncommon
Creature - Drake
Multikicker U
Flying
When Voyager Drake enters the battlefield, up to X target creatures gain flying until end of turn, where X is the number of times Voyager Drake was kicked.
#45/145
3/3
…はい?。
色々な意味で「過去のこのマナ域の生物に謝れ!」と言いたいドレイク。幻影獣、噛みつきドレイク、果ては空護りの観察者(しかもコイツはデメリット持ちのWシンボル)ですらリミテッドでは主役を張ったのに…。
自身がデメリットの無いシングルシンボル4マナ3/3飛行。そしてフィニッシュホールド足りえるマルチキック能力「みんな一緒に飛ぼうw」。言う事無いです。限定戦で青かったら入れましょう。
ちなみに、一番下の画像の奴です。
Dead Reckoning 1BB Common
Sorcery
You may put target creature card from your graveyard on top of your library.
If you do, Dead Reckoning deals damage equal to that card’s power to target creature.
ソーサリーながら墓地回収と生物除去を一枚でやってのけるコモン。
黒のダブルシンボル、回収もライブラリーのトップにではありますが、コレは強いです。限定戦で黒が濃いなら入れましょう。
Jagwasp Swarm 3B Common
Creature - Insect
Flying
3/2
黒い噛みつきドレイク。さすがに限定戦の主戦力でしょう。
Nemesis Trap 4BB Uncommon
Instant - Trap
If a white creature is attacking you, you may pay BB rather than pay Nemesis Trap’s mana cost.
Exile target creature, then put a token that is a copy of that creature onto the battlefield. Exile it at the beginning of the next end step.
#61/145
悪斬や白い攻撃的な生物に有効な黒除去…となるか?。
できればトリナクスにBBで使えれば良かったんですがね。これだと限定戦でが主戦場でしょうか。ただ、構築で使って相手のトリナクスをリムーブして血編みエルフをブロック→苗木ばら撒く、とか、ドラゴンリムーブとか出来れば祭でしょう。
Tomb Hex 2B Common
Instant
Target creature gets -2/-2 until end of turn.
Landfall - If a land entered the battlefield under your control this turn, that creature gets -4/-4 until end of turn instead.
今回の黒はコモン除去強いなぁ…。これも上陸できれば相手の主戦力級を簡単に落とせそうなのが良いです。上陸しなくても汎用除去。
Akoum Battlesinger 1R Common
Creature - Human Berserker Ally
Haste
Whenever Akoum Battlesinger or another Ally enters the battlefield under your control, you may have Ally creatures you control get +1/+0 until end of turn.
1/1
誘発能力が同盟者全員にパワー上昇ってのが良さそうなコモン。2マナでヘイスト持ちなのも限定戦での序盤の立ち回りに重宝しそうです。…目の前に居る百足はどうしようもないですが。
Claws of Valakut 1RR Common
Enchantment - Aura
Enchant creature
Enchanted creature gets +1/+0 for each Mountain you control and has first strike.
花崗岩の装着が色濃くなると先制攻撃まで付加するようで。もっともコレだろうが、花崗岩の装着だろうがRRは出るデッキに入れないと真価を発揮しないですから、上位互換カードと言っても過言じゃないでしょう。限定戦での赤単のようなデッキに期待です。
Goblin Roughrider 2R Common
Creature - Goblin Knight
3/2
ゴブリンの勇士のことは忘れない…。
ま、限定戦で赤い威嚇持ちや巨人をブロック相打ち取れるのは良いかも。どっちにしろ限定戦のデッキに入れても良い、というレベルのカードでしょう。
Quest for the Goblin Lord R Uncommon
Enchantment
Whenever a Goblin enters the battlefield under your control, you may put a quest counter on Quest for the Goblin Lord.
As long as Quest for the Goblin Lord has five or more counters on it, creatures you control get +2/+0.
一番上の画像の右上です。
とりあえずゴブリンの突撃や包囲攻撃の司令官と組み合わせると良いかもしれないカードです。
問題はそのカウンターが5個貯まらないとダメなところ。うーん、限定戦では用無しかも。
Tuktuk Scrapper 3R Uncommon
Creature - Goblin Artificer Ally
Whenever Tuktuk Scrapper or another Ally enters the battlefield under your control, you may destroy target artifact. If that artifact is put into a graveyard this way, Tuktuk Scrapper deals damage equal to the number of Allies you control to that artifact’s controller.
#94/145
2/2
構築よりも限定戦でのアンチ装備品カード。同盟者がみんなヴィリジアンのシャーマンもどきになるのはかなり良いです。しかも、先人達と違って光る「may」の文字。さすがに構築で使うには重いでしょうが、限定戦では山刀一本で勝負が決まったりするので、一枚差しておくと安心できそうです。
Feral Contest 3G Common
Sorcery
Put a +1/+1 counter on target creature you control. Another target creature must block it this turn if able.
挑発生物に一匹改造できるソーサリーだと思います(なんか英文が怪しい)。限定戦だと1:1以上の
交換になるように使いたいところですが、ちょっと重いかも。
Slingbow Trap 3G Uncommon
Instant - Trap
If a black creature with flying is attacking, you may pay G rather than pay Slingbow Trap’s mana cost.
Destroy target attacking creature with flying.
各色に用意された対抗色対策。緑にも1マナで使えそうなコレが配置されましたが…これ4マナで悪斬倒すスペルじゃないかな…とw。
もっとも攻撃生物にしか使えないのが悲しいですが、限定戦では除去れれば何でもOKです。相手が同系以外なら何かしらに当たるでしょうから入れて損は無いと思います。
Snapping Creeper 2G Common
Creature - Plant
Landfall - Whenever a land enters the battlefield under your control, Snapping Creeper gains vigilance until end of turn.
2/3
やったよ、母ちゃん、植物だよ!!w。
…まあ、地味です。限定戦では働いてくれるでしょう。上陸はおまけ程度で。…しかし、なんでジョラーガの吟遊詩人といい緑が警戒担当なんでしょう?。
Vastwood Animist 2G Uncommon
Creature - Elf Shaman Ally
T: Target land becomes a X/X Elemental creature until end of turn, where X is the number of Allies you control. It’s still a land.
1/1
同盟者が3匹も居れば強そうなカードですが…ちょっと微妙ですね。限定戦で同盟者デッキなら出番がありそうです。
Wrexial, the Risen Deep 3UUB Mythic
Legendary Creature - Kraken
Islandwalk, swampwalk
Whenever Wrexial, the Risen Deep deals combat damage to a player, you may cast target instant or sorcery card from that player’s graveyard without paying its mana cost. If that card would be
put into a graveyard this turn, exile it instead.
#120/145
5/8
このエキスパンションで全二枚あるマルチカラーカードのその2。要するに、例のワールドウェイクは精巧なフェイクだったと言うことです(WoridwakeをOrbで検索しても0でしたしね)。
相手を殴ることが成功したら、相手の墓地のインスタントやソーサリーを「ヨーグモスの意志(ただしマナ踏み倒し)」するクラーケン。
回避能力は島渡り・沼渡りのみなので限定戦のフィニッシャーというところが役回りとして適当でしょう。
Hammer of Ruin 2 Uncommon
Artifact - Equipment
Equipped creature gets +2/+0.
Whenever equipped creature deals combat damage to a player, you may destroy target equipment that player controls.
Equip 2
装備品壊し(が出来るかもしれない)の装備品。少なくとも矛槍なので、戦闘力の底上げに期待したいところです。さっきの同盟者よろしく相手の装備品の牽制になるのも〇。限定戦で使いたいところ。
Stirring Brush? Rare
Land
Stirring Brush enters the battlefield tapped.
T: Add G or W to your mana pool.
1GW: Until end of turn, Stirring Brush becomes a 3/4 green and white Elemental creature with reach. It’s still a land.
噂どおり白緑ミシュラ土地は到達持ちの3/4の模様。悪くは無いでしょう。
もうあと2枚(赤1緑1)ですかw。これは明日中には出ているかも知れませんね。
コメント
ONS時代に希望の壁がそれなりに使われた事実を考えて。